Oktoobrikuu viimane nädal – 22.–28.10.2018 – on õiglase kaubanduse nädal. MTÜ Mondo kutsub kõiki kollektiive osalema õiglase kaubanduse nädala kohvipausi-väljakutses. See on väga lihtne. Pakkuge oma asutuse ja ürituste kohvipausidel õiglaselt toodetud kohvi, teed, suhkrut, maiustusi jne. Tehke sel nädalal oma õiglase kaubanduse kohvipausist foto ja saatke see meilile kohvipaus@mondo.org.ee. Mondo avaldab oma lemmikpildid fairtrade.ee lehel ja loosib kõikide pildi saatnud organisatsioonide vahel välja põneva meeskonnakoolituse kuni 10-le inimesele teile sobival ajal.

***

Õiglane kaubandus on kauplemisviis, mis kindlustab, et ka arenguriikidest meieni jõudvad kaubad oleksid toodetud õiglaselt – kaupade tootjad saaksid oma töö eest väärilist tasu, ei ole kasutatud laps- või orjatööd ning kinni on peetud keskkonnanõuetest.

Päeval, mis Tencel ® kiud leiutati, kirjutati uus peatükk tekstiili ajaloos.

Tencel on kestlikest istandustest pärit toorpuidust (peamiselt eukalüptist) valmistatud tehiskiud, mille tootmisprotsess on äärmiselt keskkonnasõbralik. Tencel kangas langeb kaunilt ning on väga heade omadustega: palju enam niiskust imavam kui puuvill, pehmem kui siid ja jahedam kui lina. Teda on kerge hooldada: ta kortsub vähem kui puuvill, ta ei tõmbu pesus kokku ega kaota vormi ja värvid püsivad säravatena. Samuti on see väga vastupidav ja kulumiskindel kangas ning samas täielikult biolagunev.

 

Hea niiskuse juhtija

Tencel on väga hea niiskuse juhtija. Kiud imavad niiskuse täielikult endasse ning viivad siis kanga pealispinnale. Selle tagab Tencel kiu unikaalne fibrill struktuur: fibrillid (ülipeened kiu osakesed) ja fibrillide vahel olevad juuspeened kanalid reguleerivad niiskuse imendumist ja eraldamist.

Sünteetilised kiud ei ima niiskust. Kui võrrelda Tencel´it puuvillaga, siis selle võime niiskust imada on puuvilla omast poole võrra suurem.

 

Sile ja õrn

Tencel kangas on sile ja pehme ning ei tekita nahaärritusi sobides seetõttu tundlikule nahale. Puuvilla ja villaga võrreldes on ta ilmselgelt siledam ja pehmem. Fakt, et kosmeetikas kasutatakse Tencel kiude näomaskide valmistamiseks, kõneleb iseenda eest.

 

Hügieeniline

Tencel´il on veel üks suurepärane omadus: nimelt bakterid ei armasta teda. Ideaalne niiskuse juhtimine pidurdab bakterite kasvu. Kiud imavad niiskuse kohe endasse ja nii ei teki kiule niiskusekirmet, mis on bakterite ideaalne kasvulava. Kui võrrelda Tencel´it sünteetiliste kiududega, siis bakterite kasv on sel sünteetilistega võrreldes kuni 2000 korda väiksem.

 

Meie Telliskivi poes leiab Tencel kangast rõivaid brändilt Thought.

Julia …

 

Ikat on eriline kanga valmistamise tehnika, mis tekkis ja arenes samaaegselt teine teiselpool maakera: nii Kolumbuse eelses Kesk- ja Lõuna-Ameerikas kui ka mitmes Lõuna- ja Ida-Aasia piirkonnas. Tehnika nimi pärineb aga malai keelest ja tähendab nii ´lõnga, sõlme´ kui ka verbi ´siduma, kinni siduma´ ning kunagi tähendas see ka kangast. Seega kasutataksegi sõna ikat nii lõnga, tehnika kui ka kanga kohta.

 

Ikat kanga valmistamise protsess on unikaalne ja kaunis

Enne kanga kudumist lõngad värvitakse sarnaselt sidumisbatikale: lõngad seotakse kindla intervalli järel kimpu selleks, et lõnga värvi kastmisel kinniseotud kohad ei värvuks. Lõnga sidumise ja värvimise protsessi korratakse nii kaua, kuni saavutatakse soovitud tulemus. Mida keerulisem muster, seda rohkem sidumisi-värvimisi enne kudumist tehakse.

 

Tuntakse kahte liiki ikat tehnikat

1. Lõimeikati puhul seotakse ja värvitakse ainult lõimelõngad, koeleõngad värvitakse ühtlaselt ühte värvi. Muster on enne kuduma hakkamist lõimelõngadel selgelt nähtav.

2. Koeikati puhul kannavad mustrit koelõngad, seetõttu tuleb muster nähtavale alles kududes. See on aeganõudvam, sest mustri täpsuse tagamiseks tuleb koelõngu iga süstiku liikumise järel kohendada ja sättida.

Nende kahe tehnika ühendamisel sünnib nö topeltikat – kõige keerulisem tehnika, kus nii lõime- kui ka koelõngad seotakse ja värvitakse enne kudumist.

 

Sõltuvalt piirkonnast ja traditsioonidest võib protsessi tulemus olla väga täpne või siis vastupidi – kindlate piirjoonteta muster. Kesk-Aasia mustrid on udusemad, samas Lõuna-Ameerika ja Indoneesia mustrid on täpsed. Kõige filigraansemad ikatkangad on Jaapani oshima ja kasuri.

 

Ikat tehnikas kootud kangast kleitNomadsi 2018. aasta kevad-sügises kollektsioonis on ikat tehnikas kootud kangast põhjamaiselt lihtne sini-valge kleit ja pluus.

Ikat tehnikas kootud kangast pluus

Minu rõõmuks kasutab Nomads oma sügis-talvistes kollektsioonides palju peenetriibulist velvetit: nii ühevärvilist kui trükimustrilist. Sel korral valikus idamaine ujuv-udune ikat-tehnikat imiteeriv muster ja nö pisaramuster. Mind on velvet alati köitnud ja mu riidekapis on ikka vähemalt üks velvetseelik olnud. Mind võluvad selle sooja ja sõbraliku kanga juures konkreetsus, see et ta ei ole liiga kerge ning mis põhiline – reljeefsed pikitriibud. Ka kõige peenemad triibud, mis esmapilgul hoomamatuks jäävad, lisavad minu arvates kandjale sihvakust.

Neile, kes küsivad, kas velvet ka praegu moes on, koostasin lühikese ülevaate velvetist.

Velvet on käe all soe ja pehme kui samet, samas väga vastupidav puuvillkangas. Võib julgelt öelda, et ta on aja proovile vastu pidanud. Sajandite jooksul on ta moes olnud ja moest läinud, kuid ikka ja jälle tagasi tulnud.

Ehkki velvet tundub olevat 20. sajandi moe fenomen, võib selle lugu mõõta tuhandete aastatega. Velveti eelkäija töötati välja Egiptuses pea 2000 aastat tagasi. Euroopasse jõudis see Itaalia kaupmeeste kaudu keskajal ja oli väga levinud Lääne-Euroopa ülikute seas. Teda hinnati kui sooja, kiiresti kuivavat ja vastupidavat kangast. Just nende omaduste tõttu õmmeldi sellest peamiselt ülerõivaid.

Tänapäevases mõistes velvetkangas kujunes välja 18. sajandi lõpuks. Järgnevate sajandite jooksul valmistati velvetist peamiselt meeste töö- ja spordirõivaid – seda kandsid kooliõpetajad, velvetist õmmeldi ratsakostüüme, sõjaväevorme, teenijate livreesid. Kui velvet 19. sajandil Inglismaal ja Ameerikas masstootmisse läks, sai see populaarseks tööliste, kunstnike ja tudengite hulgas – siit pärineb velveti kui „vaese mehe sameti“ kuvand. 20. sajandi alguses kogus velvet populaarsust lasterõivaste kangana. 1960-70ndatel kuulus neutraalsetes toonides velvet protestiliikumiste juurde sümboliseerides lihtsust ja loomulikkust ning vastandit jäigale ja paindumatule. Järgnevatel aastakümnetel jäi velvet unustusse, kuid 1990ndatel loodud stretšvelvet tõi moemaailma uusi võimalusi.

Tundub, et just oma praktiliste omaduste ja mugavuse tõttu ei kao velvet iialgi.

 

Kui meie poes kliendile öelda, et see mantel või pluus või kott on valmistatud käsitsi kootud kangast, tekitab see enamjaolt kliendis hämmeldust. Käsitsi kootud kangas? Jah, Nomadsi kollektsioonides on neil alati kindel koht olnud. Võib küsida, et miks Nomads seda teeb ajal, mil kanga kudumine on usaldatud masinatele? Ilmselt kahel põhjusel. Esiteks, armastusest ja austusest India tekstiilikunsti vastu ja soovist traditsioonilist käsitööoskust elus hoida. Teiseks, võimaldab see neil väga erilisi ja isikupäraseid rõivaid luua.

Uues kollektsioonis on käsitsi kootud kangaid rohkem kui kunagi varem. Milline on sinu lemmik?